Zelfmassage

Zelfmassage rug en schouders

Eenvoudige zelfmassage bij pijnklachten aan je rug en schouders

Jaren geleden toen ik nog op kantoor werkte, had ik regelmatig last van pijn in mijn schouders en rug door veelvuldig computergebruik. Regelmatig ging ik naar de masseur om de doorbloeding van mijn spieren te stimuleren. Tussentijds deed ik aan zelfmassage om de pijn te verminderen en de kans op herstel te vergroten en te versnellen. Deze zelfmassage kan ik iedereen aanraden die last heeft van spierknopen (triggerpoints). Het is heel eenvoudig en kost weinig tijd.

Wat heb je nodig:

Een stevige rubberen stuiterbal en een muur. Een stevige bal geeft een diepe inwerking.
Het rubber zal zorgen dat de bal niet wegglijdt op je kleding en muur. De grootte van de bal kan variëren tussen een tennisbal en een kleine stuiterbal. Dit is afhankelijk van de spierknopen (triggerpoints).

Hoe gebruik je de stuiterbal:

  1. Je legt de stuiterbal achter je schouder of rug en tegen de muur;
  2.  Ga op zoek naar de gevoelige plek en leg de bal daar iets boven.
  3. Leun tegen de bal en rol langzaam over de gevoelige plek;
  4. Rol de ene kant op met veel druk de andere kant met minder druk. Op deze manier worden de afvalstoffen afgevoerd en de doorbloeding gestimuleerd;
  5. Door meer of minder schuin tegen de muur te leunen kun je de mate van druk bepalen. Voor een echte diepe inwerking, kun je extra kracht van je benen gebruiken.
  6. Ik raad je aan om 3x per dag te masseren. Hoe vaker je het doet, des te sneller het resultaat.
  7. Drink regelmatig water om de afvalstoffen uit je lichaam af te voeren.

Ik ben benieuwd wat je van de zelfmassage vindt. Ik zal het leuk vinden als je een reactie achterlaat.


 

Recommended

1 Comment

  • Marga 9 december 2014 at 23:16

    Ik gebruik bijna elke dag een rubberenbal om de pijn te bestrijden. Meerdere keren per dag gebruik ik de bal. Ik heb een bal gekocht wat eigenlijk bedoeld is voor honden en is ongeveer 7 cm groot. Ik heb fibromyalgie en het help mij van de pijn af. Ideale uitkomst. Hierdoor hoef ik niet meer telkens naar de fysio en kan ik voorkomen dat het weer eens in mijn rug schiet. Super fijn. Al moet je soms wel door de enorme pijn heen voor het resultaat maar een fysio doet ook weleens pijn.

    Beantwoorden

Leave a Comment