Spierspanning

Verband tussen emoties en spierspanning

Deze blog is geschreven door gastblogschrijver Henk Sulkers, tandarts-gnatholoog.

Verband tussen emoties en spierspanning
Veel mensen lopen, soms niet eens echt bewust, rond met erg veel spierspanning al dan niet met vage, of erge, pijnklachten. Een hoge spierspanning ontstaat meestal of door langdurige belasting van de spieren door te lang in een houding functioneren (denk aan computerwerk of langdurig bezig zijn met een smartphone) en/of door langdurige emotionele spanning.

Hoewel de Nederlandse taal enorm rijk is aan uitdrukkingen die een direct verband leggen tussen emoties en spierspanning willen veel mensen die relatie niet accepteren. Gewone ouderwetse uitdrukkingen wijzen rechtstreeks op de spanning die in de spieren van de kaken, hals, nek en rug wordt opgebouwd onder invloed van spanning of emoties:

  • je verbijten van woede;
  • je kiezen stijf op  elkaar houden  ;
  • een brok in de keel van verdriet;
  • een last (rugzak) op de schouders.

U kunt de rij moeiteloos langer maken.

Lichamelijke of geestelijke pijn?
Als de spierspanning tot pijnklachten leidt zijn die klachten voor veel artsen niet te objectiveren: spierpijn kun je niet op een foto of via een bloedtest of iets dergelijks zichtbaar maken, en leidt dan vaak tot de conclusie dat het wel “tussen de oren” zal zitten en daarmee ten onrechte niet serieus genomen wordt. Overigens voelt u pijn altijd tussen uw oren, ook de pijn als u bijvoorbeeld uw hand kneust. Hersenonderzoek (met functionele MRI) heeft overigens aangetoond dat er geen verschil is tussen lichamelijke- en geestelijke pijn. Bij beide soorten pijn gebeurt  er in de hersenen precies hetzelfde.

Langdurige lichte belasting is zwaarder voor spieren dan kortdurende zware belasting
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een langdurige lichte belasting zwaarder is voor spieren dan een kortdurende zware belasting. Als voorbeeld: u kunt makkelijker een uur tennissen dan 10 minuten de arm uitgestrekt houden. Langdurig achter een computer zitten gaat meestal met het hoofd naar voren. Het hoofd weegt ongeveer 5 kilo, zo zwaar als een flinke bowlingbal. Dat hoofd wordt vastgehouden door rugspieren die vanaf het achterhoofd tot in de lendenen lopen en die dus continu aangespannen zijn. Voeg daarbij deadlines of bijv. examenspanning en de schouders worden daarbij opgetrokken en naar voren gedraaid.
Als de belasting groter wordt dan de belastbaarheid, uw conditie of als u niet lekker in uw vel zit, kan dat tot langdurige stijfheid van de spieren van uw hoofd tot uw middel leiden en op den duur tot verkramping en pijn.

Op zoek naar de oorzaak
Wanneer u zich laat masseren zal dat, mits de verkramping niet zo erg dat dat die niet meer te doorbreken, erg aangenaam zijn maar slecht kortdurend effect hebben als er aan de oorzaak niets wordt gedaan. Een goede coaching kan vaak op een simpele manier de massagebehandeling heel veel effectiever maken. Ook zult u veel meer baat hebben bij massage als dat pijnloos kan en als u dus niet wacht tot u al pijnklachten hebt. Preventief onderhoud is veel effectiever.

Over de auteur
Henk Sulkers is meer dan 25 jaar verbonden aan de afdeling Mondziekten Kaak en Aangezichtschirurgie van het VUMC, daarnaast is hij sinds enige jaren docent bij Myopain Dryneedling System voor het onderwijs in behandeling van spierproblemen in het hoofd/hals/nekgebied.

Recommended

Leave a Comment